:
: پوشيدن لباس سياه در سوگ ائمه‌ی هدی (عليهم‌السلام) خصوصاً در مُحرّم چگونه است؟
: پوشیدن لباس مشکی در سوگ ائمه (علیهم السلام)
: آیت الله بهجت (رحمة الله علیه), آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه), آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی), آیت الله سیستانی (دام ظله العالی), آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه), آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه), آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی), آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)

پوشيدن لباس سياه در عزاي ائمه (عليهم‌السلام) از تعظيم شعاير مذهب اهل البيت (عليهم‌السلام) است، و مستحب است و ثواب بر آن مترتب است.




پوشيدن لباس سياه در عزاي اهل البيت خصوصاً سيدالشهدا (عليهم‌السلام) براي تعظيم شعائر و به عنوان اظهار تأثر مستحسن است.


هيچگونه كراهتي ندارد بلكه مصداق تعظيم شعائر است.


پوشيدن آن در عزاي سيدالشهدا (سلام‌الله‌عليه) مطلوب است و چون عنوانش احترام آن بزرگوار مخصوصاً مي‌توان گفت در حال حاضر از شعائر مذهبي است.

چون از مصاديق تعظيم شعائر است واجد رجحان شرعي مي‌باشد .

جامع‌المسائل، ج1، ص621 س2170

سياه‌پوشي در عزاي سالار شهيدان (عليه‌السلام) سيره مستمرّه شيعه در طول تاريخ بوده و امري مجاز و مستحسن است.   

مسائل جديد از ديدگاه علماء و مراجع، ج3، ص 19

با توجه به اينكه پوشيدن لباس مشكی در عزای اهل بيت (عليهم‌‌السلام) تعظيم شعائر الهی محسوب مي‌شود اشكالی ندارد و مكروه نيست.

مانعی ندارد بلكه به عنوان اعلان حزن و اندوه در مصيبت امام حسين (عليه‌السلام) و ساير ائمه معصومين (عليهم‌السلام) رجحان هم دارد.

هزار و يك مسأله فقهي، ج2 ص180،س602

نظرات

captcha